Doamna Manga așteaptă în portița de acces de lângă fântână, în curte. Această a doua fântână, nu a fost mereu în curtea lor, ci era făcută pentru toate familiile din zonă. Acum o împarte numai cu vecina din dreapta, căci mai există o fântână în uliță.
La capătul unui drumeag retras, aparent, se vede doar o gospodărie cu două case albastre. La o mai atentă analiză însă, se poate observa că sunt de fapt două gospodării în aceeași curte.
Doamna care locuiește în prezent aici povestește cum s-a mutat în casă, odată ce s-a măritat cu soțul, ai cărui părinți o și construiseră. „Nunta s-a ținut chiar în poiana din fața gospodăriei, cu obiceiuri care se respectau la vremea respectivă („prosopul” ș.a.)”.
Detaliile de la streașina casei mari surprind prin complexitate. Sunt elemente ornamentale pe care le-am mai întâlnit pe vale, însă niciodată vopsite albastru. Doamna Manga lămurește amuzată: “Astea nu erau așa de la început, dar am vrut să avem o casă după moda vremii, așa că am vândut butoaiele de stejar ca să pot să chem meșterii, să intrăm și noi în rândul lumii. Ce s-a mai supărat socru-miu când o aflat...!”
Cu mândrie (pentru spiritul ei de bun gospodar) și cu necaz (pentru rezultat) povestește și că a plătit recent un meșter ca să reînnoiască vopseaua albastră a exterioarelor, dar acesta s-a grăbit și nu a dat atenție tuturor detaliilor, așa cum și-ar fi dorit.
Odată cu apariția primului copil în tânăra familie, socrii au decis să mai adauge o încăpere la casă, crezând că vor urma mai mulți copii. Rezultatul acestei modificări surprinde atât prin armonia proporțiilor dobândite de noul ansamblu, cât și prin soluțiile geometrice neașteptate de îmbinare, care dau un farmec aparte micii case.
Privind în jur, se observă dinamica multitudinii de construcții din bătătură. Deși curtea pare mare, nu e niciun loc mai tihnit în care să te așezi.
Anexele sunt în starea lor originară, cu mici reparații improvizate. Doamna mărturisește dificultățile pe care le-a întâmpinat pentru a repara tencuiala de chirpici a fațadei: “am început să folosesc bucățile sparte de cărămidă ca să fac lutul să stea.“
Spre finalul vizitei își amintește cu nostalgie de cazanul mare de țuică.
“Femeie, eu dacă mor, tu cazanul să-l vinzi. Că, zice, dacă ții cazanul, vine ți-l fură cineva și mori imediat. El a vrut să mai trăiesc eu (râde). [...] Am zis la vreo doi-trei, au venit de s-au încăierat pe el.”
Cazanul era lucrat de căldărari cu materialul clientului - cupru. Se obișnuia ca execuția să fie făcută pe loc: căldărarul venea și se muta în curte cu cortul trei zile și trei nopți și lucra la el până îl termina. Unii plăteau în piei de capră, de oaie, în găini sau curcani.